De 3 onverwachte besparingen
In de rekenvoorbeelden wordt uitgegaan van een kleine school van 320 leerlingen en 4 leerjaren die alle toetsen digitaal maakt.
BESPARING "GROEN"
TOETSENFABRIEK IS EEN GROENE OPLOSSING
Een gewone klas op een kleine school:
heeft 20 leerlingen en 4 periodes per jaar. Per periode zijn er 10 toetsen Dit zijn per jaar 40 toetsen van elk 3 pagina's, 1 antwoordenblad en 1 bijlage. Per klas zijn dat dan 2.000 vellen A-4. Met vier klassen in elk leerjaar zijn dat 10.000 vellen A-4. In vier leerjaren zijn dat dan 40.000 vellen A-4
Stellen we de afdruktijd van 1 vel A-4 zwart-wit op 1 seconde dan draait de printer ruim 13 uren per jaar minder (inclusief het afdrukken van inhaaltoetsen en herkansingen).
Een kleine school kan meer dan 600 euro per jaar besparen op papier en printergebruik.
TOETSENFABRIEK IS EEN ENORM TIJDSBESPARENDE OPLOSSING
Een gewone klas op een kleine school:
heeft 20 leerlingen en 4 periodes per jaar. Per periode zijn er met 6 vakken, 10 toetsen.
Voor het nakijken van 1 toets van 1 klas zijn ongeveer 2 klokuren nodig, afhankelijk van verschillende factoren zoals het aantal meerkeuzevragen, de ervaring van de docent met deze specifieke toets, of hij/zij rustig kan werken etc...
De berekening van het aantal nakijk-uren dat bespaard kan worden op basis van het rekenvoorbeeld is 80 uren per klas per jaar.
Met 4 klassen in 4 leerjaren levert dit een efficiencywinst in uren op van 1280 nakijk-uren per jaar op een kleine school (voor multiple chocie toetsen en gatentekst)
Een kleine school kan meer dan 1280 nakijk-uren besparen op multiple choice toetsen of op toetsen met gatentekst. De nakijk- uren voor open vragen kan ongeveer met de helft worden terug gebracht.
BESPARING "RUIMTE"
TOETSENFABRIEK IS EEN RUIMTEBESPARENDE INNOVATIE
Een gewone klas op een kleine school:
heeft 20 leerlingen en 4 periodes per jaar. Per periode zijn er 3 toetsen en 1 practische opdracht. Dit zijn per jaar; 12 toets van elk 3 pagina's, 1 antwoordenblad en 1 bijlage. Per klas zijn dat:
23.040 vellen A-4
Als de school een derde deel van het gebruikte toetspapier weg gooit, archiveert ze elk jaar 15.200 vellen A4. Als de school de (examens) twee jaar bewaart, is een archieftuimte nodig van 30.400 vellen A4.
Dit zijn meer dan 13 dozen van 2500 (nieuw) papier. Om oude gemaakte toetsen vindbaar te houden is minstens 6 m2 vloeroppervlak nodig.
Een kleine school kan op den duur meer dan 6 m2 aan vloeroppervlak besparen van archiefruimte.
REKENVOORBEELD "TERUGVERDIENTIJD"
TOETSENFABRIEK IS EEN OVERZICHTELIJK ECONOMISCH TRAJECT
Een kleine school van 16 klassen en 16 toetsen per klas per jaar moet ongeveer 2000 euro investeren voor een test-toets en het trainen van 1 docent en 2500 euro voor 2 docenten. Deze docent(en) kan/kunnen op zijn/haar/hun beurt de andere docenten trainen waardoor een sneeuwbal effect ontstaat. Het grootste voordeel van digitaal toetsen ligt in vermindering van het aantal nakijkuren. De meeste docenten zullen enthousiast zijn over deze flinke vermindering van de werkdruk.
Als het bruto uurloon van een docent wordt gesteld op 35 euro is de terugverdien tijd (€ 2000,-/35) dus: 57 docent-uren. Hoe groter het aantal docenten dat digitaal toetst, hoe sneller het project zich terugverdient. Uitgaand van het gebruikte rekenvoorbeeld is de terugverdientijd:
57/2= 27,5 nakijkuren of 13 toetsen
Als slechts 1 docent digitaal toetst in het rekenvoorbeeld is de terugverdientijd minder dan 1 jaar. Bij twee docenten dus minder dan een half jaar. (In de praktijk kan dit lineaire model veel positiever uitpakken mede afhankelijk van het enthousiasme van reeds getrainde docenten.)
Een kleine school kan de investering in Toetsenfabriek.nl binnen een half jaar terugverdienen.