Onmiddellijk nadat digitale toets is ingeleverd door de kandidaten kan een spreadsheet gemaakt worden met kant en klare grafieken. Individueel, per klas, per leerjaar en van voorgaande jaren kan worden bepaald op welke vragen goed of slecht is gescoord.
Deze manier van evalueren op individueel toetsniveau kan bijdragen aan de kwaliteit van toetsen en de didactiek in de klas.
Open vragen kunnen sneller worden nagekeken omdat ze in één spreadsheet onder elkaar staan. Dit vermindert het aantal handelingen tijdens het nakijken ingrijpend zoals het pakken van de toets, het zoeken naar de pagina met het antwoord, het ontcijferen van het handschrift etc. Vaak verandert een kandidaat de volgorde van de antwoorden wegens ruimtegebrek op het antwoordvel.
Big Data en toetsresultaten.
Niemand had deze vraag fout...
Vragen die onder het niveau van de klas liggen worden gedetecteerd.
De leerling antwoordt nogal simpel...
Bedenkelijke antwoorden op open vragen kunnen door de docent naar eigen inzicht worden beoordeeld.
Is de stof "diep genoeg" behandeld?
Incorrecte antwoorden die vaak voorkomen zijn waardevolle feedback voor docenten.
Ook bij digitale toetsen kunnen leerlingen frauderen maar het wordt wel een stuk lastiger.